Zou jij het durven om iemand anders CEO te maken van het bedrijf dat je zelf hebt opgezet? Of toegeven dat je geen goede baas bent voor je werknemers? Deze zes ondernemers kwamen voor een moeilijke uitdaging te staan. Ze maakten een gedurfde keuze met als gevolg een succesvol bedrijf. Laat je inspireren door hun bijzondere verhalen.

Snoek Puur Groen: Hoe word je een goede werkgever?

Douwe Snoek is eigenaar van hoveniersbedrijf Snoek Puur Groen en een zeer betrokken werkgever.  Maar dat was niet altijd het geval. Toen Douwe het familiebedrijf overnam, was hij namelijk gefocust op twee doelen: succes en winst. En die fixatie was zo sterk dat hij andere zaken, zoals zijn eigen gezondheid, het welzijn van zijn werknemers en zelfs zijn gezin uit het oog verloor.

“Ik was destijds zo’n eikel, dat ik thuis kwam en mijn ex-vrouw tegen mij zei: ‘Ik ga bij je weg’, en ik antwoordde: ‘Dat snap ik, maar ik heb een afspraak zo dus ik kan het er vanavond wel even met je over hebben’. De zaak ging altijd voor, voor alles. Daardoor raakte mijn leven totaal uit balans.”

In deze roerige tijd ontstaat er een andere band met zijn werknemers. Douwe realiseerde zich dat hij ze al die tijd als werktuig had gezien, niet als mensen. Dat wilde hij absoluut niet meer. Daarom meldt hij zich aan voor een leiderschapsstraining om zijn empathische kant te ontdekken.

Benieuwd hoe dit de band met zijn werknemers heeft veranderd? Luister hier!

Stoov: CEO van je eigen bedrijf? Nee, bedankt

Het ondernemersavontuur van Teun van Leijsen begint terwijl hij nog als commercial relationship manager bij ABN AMRO werkt. Zijn vrouw brengt hem op een idee als ze terloops zegt dat ze in de winter graag verwarmd buiten zou willen zitten. Teun gaat direct aan de slag.

“Ik had geen idee hoe dat technisch zou kunnen werken, maar ik ben nieuwsgierig dus heb ik een soldeerbout gekocht en ben ik autostoelen met stoelverwarming uit elkaar gaan halen om te kijken of ik daar een product van kon maken. Zo werd Stoov geboren.”

Na wat uitdagingen in de opstartfase, nam Stoov een razendsnelle vlucht. “Maar dat betekende ook dat er flink veel verantwoordelijkheid bij mij als CEO kwam te liggen, het bedrijf steunde echt op mij”, vertelt Van Leijsen. “Ik was zowel de productontwikkelaar als de marketeer en CFO. Ik deed alles zelf. En dat begon me op den duur natuurlijk wel een beetje op te breken.”

Teun van Leijsen van Stoov

Dus begon Teun te reflecteren op de potentie van het bedrijf en zijn rol hierin. “Ik kon wel zeggen dat ik de baas wilde zijn, maar ik wist dat ik niet de juiste persoon was om de doelen die ik voor Stoov had gesteld, te bereiken. Dus was het tijd voor mij om een stap opzij te zetten.”

Benieuwd wat het Teun en Stoov opleverde? Dat hoor je in deze aflevering.

Schone Zaak!: Zo zet je de ambities van je werknemers voorop

Het schoonmaakbedrijf van de Rotterdamse Laamia Elyounoussi, ‘Schone Zaak!’ genaamd, is verre van standaard. Laamia neemt voornamelijk mensen aan die nieuw in Nederland zijn en biedt ze naast een vaste baan, Nederlandse taallessen en een mbo-opleiding aan. Zo stoomt ze haar mensen klaar voor de volgende stap in hun carrière.

“De filosofie van ‘Schone Zaak!’ is dat je na drie tot vijf jaar doorstroomt naar ander werk, bijvoorbeeld in de zorg of techniek. Maar we helpen ze ook met alle andere problemen waar ze tegenaan lopen. We willen dat mensen zich hier veilig en thuis voelen.”

Laamia Elyounoussi van Schone Zaak

Laamia weet zelf heel goed hoe het is om nieuw te zijn in Nederland en de taal niet goed te beheersen. “Ik had het geluk dat ik bij een werkgever aan de slag kon, die mij onder zijn hoede nam en me hielp om Nederlands te leren.” Dit inspireerde haar om hetzelfde voor anderen te doen.

Dus startte ‘Schone Zaak!’, een commercieel bedrijf met een maatschappelijk hart. “We maken net als ieder ander bedrijf winst.” Wil je weten hoe Laamia het belang van haar werknemers voorop stelt en toch winstgevend is? Luister het hele verhaal hier.

Kipster: Van megakippenstallen naar duurzame pluimveehouderij

Ruud Zanders is een heel speciale kippenboer. Hij eet veganistisch en produceert de meest diervriendelijke en duurzame eieren ter wereld. Dit was niet altijd het geval, want hij runde jarenlang megakippenstallen.

“De filosofie van ons familiebedrijf was jarenlang zo veel mogelijk eieren te produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Maar als het familiebedrijf in 2007 failliet gaat, gaat bij Ruud de knop om. “Het besef kwam dat die drive om almaar groter en meer te willen helemaal niet kan. Want je hebt niets aan heel veel geld als het klimaat straks helemaal om zeep is geholpen.”

Ruud Zanders van Kipster

Dus besluit Ruud het agrarische systeem in Nederland eens goed onder de loep te nemen. Kloppen onze aanpak en doelen eigenlijk wel? Als Ruud het gesprek over onze methodes aangaat met buitenlandse boeren komt hij tot een verrassende conclusie die zijn zienswijze totaal verandert.

Luister in deze aflevering naar de reis van zakelijk dieptepunt tot duurzaam succes van Ruud Zanders van Kipster.

Schijvens Corporate Fashion: Een traditioneel familiebedrijf succesvol verduurzamen

Schijvens Bedrijfskleding maakt al honderdzestig jaar bedrijfskleding voor bekende namen zoals Albert Heijn, McDonald’s, KLM, en HEMA. Als Shirley Schijvens in 2005 als eerste vrouw aan het roer van het familiebedrijf komt te staan, besluit ze de werkwijze radicaal te veranderen. Haar missie: verantwoord en duurzaam ondernemen in één van de meest vervuilende industrieën ter wereld.

Shirley Schijvens van Schijvens Corporate Fashion

Shirley gaat direct met de bezem door het bedrijf. Ze wil de werkomstandigheden in de buitenlandse fabrieken van het bedrijf aanpakken door de werknemers een eerlijk salaris te bieden en de kleding op een zo duurzaam mogelijke manier te produceren. Maar om deze radicale plannen te laten slagen, moet ze wel het personeel aan haar kant krijgen. “Er moest veel veranderen binnen de organisatie om mijn plannen te kunnen implementeren en dus heb ik bij elke stap geprobeerd de medewerkers mee te nemen in het verhaal, ze inzicht te geven in de schaduwzijde van de industrie.”

Hoe Shirley dat voor elkaar krijgt en van Schijvens het tweede duurzaamste bedrijf van Europa weet te maken, vertelt ze in Ondernemerslust. Luister hier meer.

Favela street: Van topvoetballer naar voetbalondernemer

Door een knieblessure moest voetbaltalent Roxanne Hehakaija stoppen bij Jong Oranje. In plaats van bij de pakken neerzitten, gooide ze het roer om en startte ze haar eigen stichting. Met Favela Street wil ze met de positieve impact van voetbal kansarme jongeren over de hele wereld helpen.

Maar de stichting van de grond krijgen, bleek een grote uitdaging. Het lukt haar niet om mensen te overtuigen van haar plannen en het geld voor deze grote droom bij elkaar te krijgen.

Roxanne Hehakaija van Favela Street

“Ik kreeg mensen gewoon niet geïnteresseerd in mijn plan, ik kon ze niet overtuigen. Mijn idee was een beetje te makkelijk, niet onderscheidend genoeg. Want wie wil er niet een voetbalproject starten en met kinderen in een kansarme omgeving werken? Ik moest het dus op een andere manier aanvliegen als ik wilde slagen.”

Inmiddels is Favela Street een groot succes. In Ondernemerslust vertelt Roxanne hoe ze haar project onderscheidender maakte en grote investeerders binnenhaalde. Luister de aflevering hier.

Benieuwd naar de hele serie van Ondernemerslust? Luister hieronder alle afleveringen, of volg de podcastserie op Spotify.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met Nationale-Nederlanden.